Gyalogtúrák a környéken

Kapolcs

A háztól kb. 100 méterre a piros "házikó" jelzésről ágazik le a psav.gif (876 bytes) jelzés, amelyen kb. 1 óra alatt érhetünk Kapolcsra. A turistaút eleinte egy vágáson halad, hegynek felfelé, bizony megerőltető emelkedővel. A hegy tetejét elérve - figyeljük alaposan a jelzéseket, mert könnyen eltévedhetünk - az út jobbra, majd nem sokára balra fordul. Rövid ideig ereszkedünk lefelé, majd ismét jobbra kell fordulni. A lejtő végén hamarosan egy földutat érünk el, ezen haladunk tovább az erdőben. A földút éles balkanyara után hamarosan letérhetünk a Kapolcsi Pokol-lik barlanghoz. Ha utunkat a piros jelzésen folytatjuk kb. 5-10 perc múlva egy útkereszteződéshez és tisztáshoz érünk. Itt egyenesen kell folytatni utunkat, a tereptárgyak hiánya miatt alaposan fürkésszük a jelzéseket! Újabb 5-10 perc elteltével a turistaút áthalad a két tisztást elválasztó erdősávon, majd az erdősáv mentét követve, a tisztáson folytatódik, szintén hiányos jelzésekkel. A tisztás végén egy erdősávot találunk, amelyet újabb tisztás követ. A tisztáson jobbra fordulunk, s a tisztás végén látható hatalmas tölgyfát célozzuk meg. Ezen található a következő jelzés. A tölgyfát elérve az út egy S-kanyarral az erdőbe vezet - itt a jelzések jól láthatóak - , majd ereszkedni kezdünk. Az erdőből kiérve hamarosan megpillanthatjuk Kapolcs házait. A turistaút a birkalegelő mellett érkezik be a településre.
    A turistajelzések már kis gyakorlattal is könnyen követhetők.

Kapolcsi Pokol-lik

A háztól indulva a psav.gif (876 bytes) jelzésen haladunk Kapolcs irányába, az előzőekben leírtak szerint. A barlanghoz való leágazást a pbar.gif (930 bytes) jel jelzi. A pbar.gif (930 bytes) jelen haladva hamarosan kiérünk az erdőből, egy mezőgazdasági területre érkezünk. Ha menetirányban állunk a szántóföld túlsó felén egy magaslest láthatunk. Ezen a magaslesen van a következő jelzés. Innen jól jelzett úton 5 perc alatt elérjük a barlang bejáratát.
   A Kapolcsi Pokol-lik Kapolcstól 1 km-re délnyugatra, a Bondoró-hegy délkeleti peremén, az Eger-pataktól kb. 700 m távolságra, szintjétől 100 m-rel magasabban nyílik. A pannon kori homok határán bazaltban kialakult barlang 3 m magas, háromszög alakú száján juthatunk be. Főága 23 m hosszú, jobb oldalán melléküregek sorakoznak, bennük sekély vizű tavacskák. A 41 m összhosszúságú barlang végén szintén kicsiny tó található.
   A barlang bejárása elemlámpán kívül más speciális felszerelést nem igényel.

Taliándörögd

Ha - a Monostorapátiból - a házhoz vezető földúton továbbhaladunk, kb. 1 órányi gyaloglás után megérkezünk a háztól 3 km-re fekvő Taliándörögdre.
    A község a Tik-hegy és a Baksa-tető között bemélyedő völgyben, a dörögdi medence északnyugati részén fekszik. Ősidők óta lakott hely, bronz- és romai kori leletekkel. Egy nem hiteles oklevél szerint 1082-től, az első hiteles feljegyzés szerint 1249-től lakott. A település egykori urairól, a Tallián-családról kapta mai nevét. A községtől 1 km-re található az országban egyedülálló ÜFA Távközlési Állomás (a térképeken Csillagvizsgáló néven szerepel). Előzetes bejelentés alapján látogatható.